FI EN
Slide

Lukio

Lukiokoulutuksen tavoitteena on tukea opiskelijoiden kasvamista hyviksi, tasapainoisiksi ja sivistyneiksi ihmisiksi ja yhteiskunnan jäseniksi. Koulutus antaa opiskelijoille jatko-opintojen, työelämän, harrastusten ja persoonallisuuden kannalta tarpeellisia tietoja ja taitoja. Koulutus myös tukee opiskelijoiden edellytyksiä elinikäiseen oppimiseen ja itsensä kehittämiseen elämänsä aikana.

Sallan lukio on osa Sallan kuntaa ja Sallan sivistyspalveluita. Siksi toimintamme taustalla vaikuttaa Sallan kunnan visio ”Salla – kaukana kaikesta, lähellä sinua – yhdessä enemmän elinvoimaa. Sallan kunnan keskeiset strategiset painopisteet:

  1. laadukkaasti järjestetyt ja tuotetut hyvinvointipalvelut vahvana osana kunnan elinvoimaa
  2. Sallassa haastetaan, motivoidaan ja tuetaan osallistumista ja vaikuttamista
  3. kansainvälisen Sallan elinvoima perustuu luontoon ja luonnonvarojen kestävään käyttöön

Lukiokoulutuksen tehtävä muodostuu lukiolaissa, lukioasetuksessa ja opetussuunnitelmassa määritetyistä kasvatus- ja opetustyön päämääristä. Lukiokoulutus Sallassa tarjoaa fyysisesti, psyykkisesti, sosiaalisesti ja henkisesti turvallisen oppimisympäristön sekä mahdollistaa erilaiset tavat oppia ja kehittää taitojaan.

Lukio-opetus Sallassa

Sallan lukio jatkaa perusopetuksen kasvatustehtävää. Lukiokoulutuksen tehtävänä on antaa laaja-alainen yleissivistys sekä hyvät valmiudet työelämään ja itsensä kehittämiseen. Sen tulee antaa riittävät tiedot ja taidot lukion oppimäärään perustuviin jatko-opintoihin. Näitä tietoja ja taitoja mitataan lukion päättötutkintona olevalla ylioppilastutkinnolla. Sallan lukion opetus ja oppimistulokset ovat kansallisesti ja myös kansainvälisesti korkeatasoisia.

Sallan lukio on kansainvälisesti profiloitunut lukio, jolla on vahva osaaminen koulutusyhteistyössä Venäjän kanssa ja jonka toimintaa kehitetään yhdessä vahvan paikallisen koulutuksenjärjestäjän –ajatusmallin mukaisesti. Tässä mukana ovat kaikki Sallan kunnan sivistyspalveluiden toimijat.

Sallan lukio toimii Sallan koulukeskuksen läheisyydessä sijaitsevassa lukiorakennuksessa osoitteessa Kuusamontie 71, jossa on asianmukaiset opetustilat ja jonka opetustilojen viihtyisyyteen, muunneltavuuteen, ergonomisuuteen ja ekologisuuteen on kiinnitetty huomiota. Lukiorakennuksen alakerrassa on seitsemän opetustilaa ja oleskelutiloja sekä opiskelijoille että opettajille. Lukiorakennuksen yläkerta on lukion opiskelija-asuntolakäytössä.

Koulukeskuksen tilat ovat myös lukion käytössä, esimerkiksi ruokailu tapahtuu samoissa tiloissa kuin Kirkonkylän koulun ja Sallatunturin koulun ruokailut. Myös musiikkia, kuvataidetta ja liikuntaa opetetaan koulukeskuksen tiloissa.

Lukion sijainti mahdollistaa lähiympäristön hyödyntämisen opiskelussa. Lukion uudet tilat mahdollistavat joustavan ryhmittelyn, ja kaikki opetustilat on suunniteltu oppimista tukeviksi. Oppimisympäristöt mahdollistavat monipuolisten ja ajanmukaisten oppimis- ja opetusmenetelmien käytön. Koulun verkkoyhteydet mahdollistavat digitaalisten opiskeluympäristöjen hyödyntämisen ja opiskeluympäristön laajentamisen oppilaitoksen ulkopuolelle.

Sallan lukio on toiminut vuodesta 2007 kansainvälisenä rajalukiona. Tämä tarkoittaa sitä, että lukiossa on opiskelijoita myös Venäjältä. Toiminnan myötä lukio pysyy vireämpänä ja kurssitarjonta laajempana.

Kuntaan on laadittu paikallinen Sallan lukion opetussuunnitelma (nuorten ja aikuisten ops), joka pohjautuu valtakunnallisiin opetussuunnitelman perusteisiin.

Opinto-opas FIN Opinto-opas RUS

Sallan lukion uusi opetussuunnitelma otettiin käyttöön 1.8.2021

Opetussuunnitelma 2021

Sallan lukiossa huomioidaan opiskelijan ja henkilöstön pedagoginen, fyysinen, psyykkinen, psykososiaalinen, sosiaalinen ja henkinen oppimisympäristö.

Pedagoginen oppimisympäristö

Pedagogiseen oppimisympäristöön kuuluvat valtakunnalliset ja paikalliset opetussuunnitelmaan kirjatut oppimisen tavoitteet ja sisällöt, opetus- ja arviointimenetelmät, ohjaus sekä oppimisen tuki ja opiskeluhuolto. Pedagoginen oppimisympäristö on huomioitu Sallan lukion opetussuunnitelmaa tehtäessä niin, että se on mahdollisimman avoin ja selkeä opiskelijoille kunkin oppiaineen opintojakson kuvauksissa.

Fyysinen oppimisympäristö

Sallan lukion uusi koulurakennus on suunniteltu ja tehty huomioiden fyysisen oppimisympäristön osatekijät, muun muassa turvallisuus, ergonomisuus, viihtyisyys sekä oppimista edistävät tilaratkaisut. Koulun tilat mahdollistavat erilaisten työskentelytapojen ja opetusvälineiden käytön. Erikokoiset tilat, niiden yhdistely sekä kaluste- ja välineratkaisut tukevat tilojen muunneltavuutta ja joustavuutta mahdollistaen erikokoisten ryhmien työskentelyn niin lähi- kuin epäopetuksena. Tilojen suunnittelussa on huomioitu myös muita fyysisen oppimisympäristön tärkeitä tekijöitä kuten lämpöolosuhteet, ilmanlaatu, valaistus, värimaailma, esteettisyys, äänimaailma sekä teknologian saatavuus, sijoittelu ja käyttäjäystävällisyys.

Toimiva ja motivoiva fyysinen ympäristö edistää oppimista, hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta. Fyysinen ympäristö vaikuttaa myös koulussa viihtymiseen. Ergonomian huomioiva oppimisympäristö tukee opiskelijoiden ja henkilöstön jaksamista.

Psyykkinen oppimisympäristö

Psyykkinen oppimisympäristö rakentuu opiskelijan kognitiivisista ( mm. tiedot ja taidot) ja emotionaalista tekijöistä (mm. tunteet, motivaatio). Hyvässä psyykkisessä oppimisympäristössä tavoitellaan kiireetöntä, myönteistä ja rohkaisevaa ilmapiiriä. Dialogilla, tasa-arvoisuudella ja erilaisuuden hyväksymisellä on suuri merkitys oppimisella ja viihtyvyydelle. Psyykkisen oppimisympäristön tekijöitä ovat myös koulun tunneilmasto, kokemus osallisuudesta ja ryhmään kuulumisesta sekä mahdollisuudet avun, tuen ja arvostuksen saamiseen.

Psykososiaalinen oppimisympäristö

Psykososiaalinen oppimisympäristö on keskeinen ekososiaalisen sivistymisen kannalta. Ekososiaalisuuden käsite koostuu kahdesta osasta: Ekologisuus eli luonnon hyvinvointi on kaiken yläpuolella. Tarvitsemme puhdasta ilmaa, vettä ja ravintoa elääksemme. Ekososiaalisuus rakentuu vahvasti ihmistenvälisyydelle, joka mahdollistaa yksilön saaman arvostuksen ja tunnustuksen. Ihmisen vakaumus elämän arvosta ja olemassaolon tarkoituksesta syntyy siitä kokemuksesta, että hänen oma olemassaolonsa on arvokasta. Vain oman olemassaolonsa arvokkaana kokeva voi arvostaa toisia ja kokea vastuuta ympäristön tilasta.

Ekososiaalista sivistymistä edistävä oppimisympäristö synnyttää vastuullisuutta yhteisistä asioista, ympäristöstä ja kanssaihmisistä. Vastuullisuus rakentuu oppimisympäristöjen käytännöille ja toimintakulttuureille, mutta sen ymmärtämiseen tarvitaan myötätunnon kokemuksia ja kohtaamisia, jotka auttava näkemään maailmaa myös muiden näkökulmasta.

Sosiaalinen oppimisympäristö

Sosiaalista oppimisympäristöä määrittävät opiskelijoiden ja henkilöstön väliset sekä opiskelijoiden ja henkilöstön väliset vuorovaikutussuhteet, yhteisöllisyys, yhteistyö ja yhdenvertaisuus. Tärkeitä ovat turvallisuuden tunteen kokemukset ja sosiaalisen tuen mahdollisuudet.

Henkinen oppimisympäristö

Henkinen oppimisympäristö rakentuu opiskelijoiden ja henkilöstön kokemuksista siitä mikä on arvokasta ja tärkeää niin yksilön kuin yhteisön tasolla tarkasteltuna. Koettu maailma ei ole neutraali, sillä jotkin asiat koetaan arvokkaimmiksi kuin toiset. Tässä ajassa eräänä mittapuuna voidaan käyttää kestävää kehitystä, mikä nivoutuu myös ekososiaaliseen oppimisympäristöön. Kestävän kehityksen huomioiminen tarkoittaa vastuun ottamista luonnosta, ihmiskunnasta ja tulevaisuudesta. Kestävän kehityksen ajatuksen perustana voi nähdä välittämisen ja vastuun. Laajasti ajattelen kestävään kehitykseen kuuluvat ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen vastuu.

Sallan lukio

Kuusamontie 71, 98900 Salla
sähköposti: etunimi.sukunimi@salla.fi

Leena Hautajärvi

Koulukeskus/ Lukion johtaja

Sivistyspalvelut

+358 - 400292796

Sallan lukio, Kuusamontie 71, 98900 Salla

Kanslia

Koulukeskus / Kanslia

Koulukeskus/ Kanslia

Sivistyspalvelut

+358 - 405193035

Kuusamontie 65, 98900 Salla

 

Kotisivuille (Pedanet)

 

 

 

Susanna Jussila

Koulukeskus / Lukion opinto-ohjaaja

Sivistyspalvelut

+358 - 401860546

Sallan lukio, Kuusamontie 71, 98900 Salla

 

 

Kaisa Soppela

Koulukeskus/ Toimistosihteeri

Sivistyspalvelut

+358 - 406804019

Koulukeskus (ma - to), Varhaiskasvatus (perjantaisin)

Koulujen työajat

Lukuvuoden 2023 – 2024 työaika

Syyslukukausi alkaa ke 9.8.2023 ja päättyy to 21.12.2023.

Lauantaityöpäivä, Kodin ja koulun päivä, la 23.9.2023

Syysloma on 16. – 22.10.2023 (vko 42)

Kevätlukukausi alkaa ma 8.1.2024 ja päättyy la 1.6.2024

Talviloma on 4. – 10.3.2024 (vko 10)

Vapaapäivä pe 10.5.2024

Suunnittelupäivät ovat 7. – 8.8.2023 ja 20.1.2024 (Veso)

Oppilashuolto

Oppilashuolto on oppilaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä.

Tavoitteena on luoda terve ja turvallinen oppimis- ja kasvuympäristö, suojata mielenterveyttä ja ehkäistä syrjäytymistä sekä edistää kouluyhteisön hyvinvointia.

Tietosuojaseloste oppilashuolto_lukio (tiedosto)

Kouluterveydenhoitaja

Solja Kairala
P. 040 535 0619
etunimi.sukunimi@salla.fi

Kouluterveydenhoitaja on pääsääntöisesti koululla ma-to klo 8 – 15. Puhelintunti on maanantaisin klo 8 – 9.

Vastaanotto ilman ajanvarausta on

  • maanantaisin klo 10.30–12.00
  • tiistaisin klo 10.30–12.00
  • keskiviikkoisin klo 10.30–12.00
  • torstaisin klo 10.30–12.00

Oppilaat tai vanhemmat voivat varata terveydenhoitajalta myös muita aikoja.

Koulukuraattori

Koulukuraattori Tuija Vuorela
P. 040 184 9404
etunimi.sukunimi@salla.fi

Koulukuraattori on koulukeskuksessa ma klo 12 – 16 ja ti-pe klo 8 – 16.

Kynnys koulukuraattorin luo on matala. Oppilas voi mennä kuraattorin luo omasta aloitteestaan, tai koulun aikuiset, oma perhe tai viranomaiset voivat ohjata hänet kuraattorille.

Koulukuraattorin tehtävänä on

  • lapsen ja nuoren avun ja tuen tarve tarpeen tunnistaminen, tarvittaessa yhteistyössä huoltajan kanssa.
  • tukea oppilaiden sosiaalista kasvua ja toimintakykyä. Keinoja tähän ovat yksilö-, ryhmä- ja luokkatyöskentely, kuten yksilötapaamiset, oppitunnit sovitusta aiheesta ja vertaisryhmätyö.
  • huolehtia omalta osaltaan oppilaiden oikeusturvasta ja sen toteutumisesta kouluyhteisössä siten, että oppilas saa tarvitsemansa tuen ja palveluohjauksen.
  • toimia yhteistyössä rehtorin, opettajien, vanhempien ja koulun muun henkilökunnan kanssa. Hän myös antaa heille asiantuntija-apua ja neuvontaa oppilashuollon sosiaalisissa kysymyksissä.
  • Koulukuraattori edustaa esiopetuksessa, perusopetuksessa ja lukiossa sosiaalityön asiantuntemusta.
Muut oppilashuollon palvelut

Muiden oppilashuoltopalveluiden tiedot löytyvät opetussuunnitelmaan liittyvästä oppilashuoltosuunnitelmasta. Lisätietoa antavat myös koulujen johtajat, koulukuraattori ja kouluterveydenhoitaja.

Kouluruokailu

Kouluruokailu järjestetään ohjatusti ja yleisten ravitsemus- ja terveysnäkökulmien mukaisesti. Oppilaille tarjotaan jokaisena työpäivänä täysipainoinen maksuton ateria.

Ruokalista on koulun omilla verkkosivuilla.

Hammashuolto

Hammashuoltoa annetaan Sallan sosiaali- ja terveyskeskuksen suun terveydenhuollossa, joka sijaitsee osoitteessa Jungintie 3.

Koululaisille tehdään hammastarkastus kerran vuodessa tai tarpeen vaatiessa. Hammashuolto on yksilöllistä. Alla 18-vuotiaiden hammashuolto on maksutonta, mutta yli 15-vuotiaalta peritään peruuttamattomasta ja käyttämättömästä hoitoajasta maksu.

Tapaturmat ja vakuutukset

Sallan kunta on vakuuttanut koululaiset tapaturmavakuutuksella LähiTapiolassa.

  • Ilmoita aina tapahtuneesta tapaturmasta kouluun.
  • Koulussa tai matkalla tapahtuneesta tapaturmasta vahinkoilmoituksen vakuutusyhtiöön tekee koulu.
  • Vakuutuksesta korvataan lääkärikäynnit, lääkekulut, matkakulut tutkimuksiin ja hoitoihin sekä koulukyydit, jos vakuutettu ei pysty kulkemaan kouluun normaalilla tavalla. Siitä pitää olla lääkärintodistus.
  • Vakuutuksesta ei korvata saattajan matkakuluja, rikkimenneitä vaatteita, kännyköitä eikä välillisiä kuluja, esimerkiksi ansionmenetystä.

Ohje huoltajalle

  • Huoltajat voivat hakea lapsen tapaturman hoidosta aiheutuneita kuluja osoitteessa: lahitapiola.fi/yritys
  • Ilmoita vahingosta — hae korvausta — yksityistapaturma — avaa lomake ja vastaa kahteen ensimmäiseen kysymykseen Kyllä
  • Kuluja voi myös ilmoittaa puhelimitse numeroon 09 4532316 arkisin klo 8 – 17.
  • Säilytä kaikki vahinkoon liittyvät tositteet vuoden ajan.

Linkki LähiTapiolan ohjeistukseen (liitteenä)

Koulukuljetukset

Perusopetuslain mukaan, jos perusopetusta tai lisäopetusta saavan oppilaan koulumatka on viittä kilometriä pitempi, oppilaalla on oikeus maksuttomaan kuljetukseen. Jos esiopetusta saavan oppilaan matka kotoa esiopetukseen on viittä kilometriä pitempi, oppilaalla on vastaavasti oikeus maksuttomaan kuljetukseen kotoa suoraan esiopetukseen. Perusopetusta, lisäopetusta tai esiopetusta saavalla oppilaalla on oikeus maksuttomaan kuljetukseen myös silloin, kun edellä tarkoitettu matka oppilaan ikä ja muut olosuhteet huomioon ottaen muodostuu oppilaalle liian vaikeaksi, rasittavaksi tai vaaralliseksi. Maksuttoman kuljetuksen vaihtoehtona on oppilaan kuljettamista tai saattamista varten myönnettävä riittävä avustus.

Lisätietoja Sallan kunnan koulukuljetuksista saa koulujen johtajilta sekä sivistysjohtajalta.

Koulukuljetusopas 2023